Jag gjorde likadant varje gång. På kvällen bestämde jag mig för att sluta, kastade de cigaretter jag hade kvar och skulle vara rökfri från nästa morgon. Och det gick alltid bra på jobbet. Men när jag kom hem på kvällen blev jag i allmänhet irriterad på min sambo för någonting och då åkte jag och köpte cigaretter, så fick han se hur det gick om han ”var dum”. För det var nämligen han som ville att jag skulle sluta.… Ja, ni förstår säkert hur det gick.

En utlösande händelseBarbro

Jag separerade och träffade snart den man jag fortfarande är gift med. Han sa inte ett ord om min rökning. Själv hade han både slutat röka och snusa för länge sedan. Men efter ett tag blev jag så avundsjuk på honom för att han verkade må så bra och ha så god kondition. Och när min svägerska ringde och sa: ”Barbro, jag har slutat röka, och fattar du hur pigg man blir!” blev det en utlösande händelse. ”Jag vill också må så där bra!” tänkte jag. Så då tog jag och slutade röka, och den gången var det så lätt! Jag hade inga abstinensbesvär eller jobbiga röksug. Sedan dess har jag vare sig rökt eller längtat efter att röka, och det är 30 år sedan nu.

Det viktigaste är att man vill sluta själv

Vad kan man lära av den här historien? Att det viktigaste är att man vill sluta själv, och att det kan bli svårt om man känner stark press från någon annan. Och att man lyckas först när man verkligen inser att ”om jag slutar röka mår jag mycket bättre, jag får ett bättre liv”. Sedan kan man också lära att man absolut inte är ett hopplöst fall för att man har försökt sluta många gånger och återfallit, för man lär sig ju något av försöken.

Viktigt med motivation

Men det mest intressanta i historien tycker jag ändå är att det blir tydligt att det kan vara svårt, och till och med omöjligt, en gång när en person försöker sluta, och det blir alla möjliga besvär och nikotinsug och återfall, men en annan gång när samma person försöker kan det gå lätt! Den mest betydelsefulla faktorn när det går lätt är motivationen. Om du verkligen vill sluta är du starkt inställd på att lyckas. Du har positiva förväntningar. Några hinder vill du inte acceptera. Chansen är då mycket stor att det går bra! Det är den största hemligheten med att lyckas sluta röka och snusa!

Det finns bra läkemedel, både receptfria nikotinläkemedel

Idag vill de flesta som röker sluta, och nästan hälften av snusarna. Maximera dina chanser att lyckas genom att ta hjälp av en tobaksavvänjare på din vårdcentral eller Sluta-Röka-linjen för att prata igenom dina erfarenheter och farhågor, och lägga upp en sluta-plan som passar just dig. Det finns bra läkemedel, både receptfria nikotinläkemedel och mediciner som du behöver tala med läkare om. Andra råd för att motverka problem den första tiden är att äta regelbundet, promenera eller träna mycket och kasta allt som har med tobak att göra. När du känner nikotinsug - försök distrahera dig själv.

Stor nytta av appar

Många har haft stor nytta av app:ar, till exempel Fimpaaa! och Rökfri, och mina böcker Sluta röka och snusa på 4 veckor och Fimpa dig fri.

En del undrar om de ska använda snus för att sluta röka. Det är klart att du kan gå över till snus om du vill. Men vill du verkligen bli beroende av snus istället? Snus är också skadligt för hälsan. Andra tänker att e-cigarett är ett alternativ. Problemet är att många som börjar med e-cigaretter även fortsätter röka vanliga cigaretter och att enbart minska på antalet cigaretter ger inte särskilt stora vinster för hälsan - för det krävs att man slutar helt. Sedan innehåller även e-cigaretter skadliga ämnen. Läs mer på psykologermottobak.org.