Man brukar säga att tobaksberoendet är starkt, men det kan ändå gå ganska lätt att komma över det när du väl har insett att tobaken inte är någonting att ha.

Om du har försökt att sluta och fallit tillbaka, är det inte så att du innerst inne har tänkt: ”Stackars mig som måste sluta?” De som lyckas tänker istället: ”Skönt att slippa!”.

 

Spräck myten på egen hand

Du måste genomskåda myten att cigaretterna och snuset ger dig någonting som andra människor inte har. Vad skulle det vara? Du tror kanske att nikotinet gör dig lugnare än dem, men det är faktiskt tvärtom. De som röker och snusar är mera stressade och har mer dåligt humör.

"Det finns några knep som ökar din chans"

Sen finns det en annan myt som du inte ska tro på: att du måste må dåligt och bli tjock när du slutar med tobak. Det finns några knep som ökar din chans väldigt mycket att lyckas och samtidigt må riktigt bra.

 

5 tips till framgång

  1. Sätt ett stopp-datum och tänk igenom i förväg hur du ska göra för att lyckas.
  2. Sluta tvärt på stopp-dagen och kasta all tobak. Ta inte ett enda bloss eller en prilla till.
  3. Ät regelbundet, men tänk på vad du stoppar i dig så du inte börjar äta mer eller ersätter tobaken med till exempel godis. Nikotinsug kan upplevas som hunger när man nyss har slutat med tobak.
  4. Aktivera dig så mycket du kan, träna och promenera. Då drar du nytta av kroppens egna lugn- och lyckohormoner.
  5. Använd läkemedel i full dos – receptfria nikotinläkemedel eller receptbelagda mediciner som du kan få av läkare.

 

Barbro Holm. Foto: Tomas Södergren

Barbro Holm Ivarsson är ordförande Psykologer mot Tobak och en stark förespråkare för ett tobaksfritt liv. Foto: Tomas Södergren

 

Slopa substituten

En del undrar om de ska använda e-cigaretter eller snus för att sluta röka. Problemet är att ingen idag vet hur skadliga e-cigaretterna egentligen är och inte heller om de är effektiva för att hjälpa människor bli rökfria. Snus blir du beroende av och det är också skadligt för hälsan.

"Ta gärna hjälp att lägga upp din egen sluta-plan"

Ta gärna hjälp att lägga upp din egen sluta-plan av tobaksavvänjare som finns på bl.a. vård- och hälsocentraler. Sluta Röka-linjen 020-84 00 00 kan hjälpa dig per telefon. Många har fått hjälp av app:arna Fimpaaa! och Rökfri (rökning), och av böckerna Fimpa dig fri och Sluta röka och snusa på 4 veckor (rökning och snus).

Lycka till!

Mer information hittar du på www.tobaksstopp.nu