Börje Salming ligger inte direkt på latsidan. Sedan ishockeylegenden lade upp skridskorna på hyllan 1993, efter ett par avslutande år i AIK, har löparsulorna slitits med omsorg. Direkt efter beslutet att avsluta sin hockeykarriär anmälde sig Salming till flera långlopp, dels för att sporra sig själv men kanske framförallt för att hålla uppe fysiken och få tillfälle att träna.

Viktig att inte "rosta ihop"

– Jag anmälde mig till många lopp; Stockholm Maraton, Stockholmsloppet, Lidingöloppet och Midnattsloppet. Jag anmälde mig så att jag hade en morot, nu måste jag träna, jag kan inte lägga av, säger Börje Salming.

För Börje Salming är det en självklarhet att hålla igång och är det någonting som personifierar honom så är det viljan att ge sig själv bästa tänkbara förutsättningar inför åren som pensionär. Börje vägrar att sjunka ner i soffan trots att knän och leder värker och han mår direkt dåligt om kroppen inte får sitt naturliga smörjmedel.

Vägrar att sjunka ner i soffan trots att knän och leder värker

– Jag brukar säga att man rostar ihop om man inte rör på sig och att träning hjälper mig att smörja kroppen. När kroppen fått sig mycket smällar som min har fått så är det ännu viktigare att hålla igång. Då vet jag att jag kommer att kunna röra mig så mycket bättre i framtiden.

Men för att må bra och leva ett friskt och hälsosamt liv kan betydligt beskedligare motion än långlopp vara medicinen. Det räcker med att ta sig ut på promenader, det kanske viktigaste av allt är att känna att det man gör är både betydelsefullt för kroppen och samtidigt en behållning.

Rör dig i vardagen

– Jag tror att man måste tycka att det är roligt. Man kan nöja sig med att gå i skogen och plocka svamp eller bär. Utan att man vet om det har man helt plötsligt gått flera mil. Det viktigaste är att man kommer ut och rör på sig. Det är bra träning och samtidigt en behållning. Man kan fiska eller gå på strapatser. Man behöver inte gå så långt. Man kan åka norrut och bo på hotell och vandra varje dag. Jag tror att det är farligt att bara sätta sig ner och njuta och ta det lugnt. Då kommer den dåliga hållningen, stelheten och värken i kroppen.

Jag tror att man måste tycka att det är roligt

Börje Salming tar varje tillfälle han får att röra på sig. Han går med fördel in till centrala Waxholm från sitt hem, en promenad på fem kilometer. Han smiter gärna in på gymet när han är i stan för möten och älskar resorna norrut där han får vidderna, naturupplevelsen och får gå över berg och djupa dalar i jakt på vilt och fisk. Under sommarmånaderna paddlar han kajak och cyklar och har på senare år också börjat tänka på vad han stoppar i sig.

Tänk på vad du äter

– Jag har aldrig varit tjock eller haft den typen av problem men den senaste tiden försöker jag att äta lite bättre. Men jag är ju ingen Gunde Svan direkt.

Börje Salming tränar två till tre gånger i veckan och känner ofta att han får ont och överanstränger muskler och leder om det blir för många och tunga pass i veckan. Numera är det cykeln snarare än löparskorna som får följa med. Men att komma ut i skog och mark och vandra räcker gått menar Börje Salming och upprepar sitt mantra:

– Det viktigaste är att man tycker att det är kul.