5 snabba

Vad sysslar du med i dag när du inte längre bär sten, välter bilar och drar tåg?
– Jag och min bror Torbjörn driver företaget Samuelssons Power & Speed. Där kan konferensgäster och andra jaga, testa muskelstyrkan, åka fyrhjuling, rallybil med mera. Jag engageras också för olika event och spelar in film.

Vad gör du när du kopplar av?
– Då kör jag folkrace, rally, fyrhjuling och jagar. Och jag styrketränar fortfarande runt fem dagar i veckan.

Varför tackade du nej till en roll i storfilmen, Gladiator? 
– Då var jag fortfarande aktiv som "kraftkarl" och behövde fokusera på det. Inspelningen skulle göras i Marocko. Jag var nyss hemkommen därifrån, efter att ha vunnit tävlingen "World's Strongest Man", och var svårt magsjuk. Så Marocko lockade inte alls just då.

2009 vann du Let's Dance. Vad fick du ut av tävlingen förutom segern?
– Tidigare hade jag allt varit stora starka Magnus och trygg i den rollen. Nu fick jag ge mig i kast med en helt ny utmaning och var jättenervös i början. Folk såg mig nog som det komiska inslaget. Men jag visade att även stora män kan dansa. Och vann tävlingen, mycket tack vare min danspartner och lärare, Annika Sjöö.

Vad har din bror Torbjörn och din fru Kristin betytt för dig?
Torbjörn och jag har alltid tränat ihop. Det har gjort träningen roligare. Torbjörn har också varit framgångsrik och bland annat vunnit tävlingen "Sveriges starkaste man". Min fru Kristin har vunnit motsvarande tävling för kvinnor två gånger. Hon har också uppmuntrat mitt tävlande och "knuffat ut mig" på olika saker.

Efter 15 år slutade han tävla och återvände till fädernegården Linneberg i Östergötland.

– När jag var yngre kretsade allt kring kraftsport, berättar Magnus. Men år 2008 insåg jag att elitidrott är något man bara ska hålla på med om man inte kan låta bli. Jag kände mig inte lika motiverad längre och ryggen började också protestera.

Alla kan öka sin styrka

Det är ytterst få förunnat att bli världens starkaste man.

– Men alla kan med enkla medel förbättra både styrka och kondition och därigenom minska risken för vällevnadssjukdomar, säger Magnus. Det är heller aldrig för sent att börja träna. Allt som drar bör du träna du i ett pass - främst rygg, biceps och benets baksida - och det som knuffar på - till exempel bröst och axlar - i ett annat pass. Börja med relativt lätta vikter, variera sedan belastningen och vila mellan träningspassen! Det är viktigt att träna magen; starka magmuskler motverkar ryggproblem och bidrar till en god kroppshållning. 

Måste man gå på gym?

– Visst kan man också träna hemma, menar Magnus. Småbarnsföräldrar kanske inte har tid att gå på gym. Att träna hemma kräver dock god självdisciplin. På gymmet betalar du för träningspasset och ett fåtal har också en tränare. Då är det lättare att få kontinuitet i träningen. Tränar du i hemmet måste du själv skaffa lämpliga träningsredskap. Hantlar och TRX räcker långt. TRX består av två remmar med handtag. Med detta enkla redskap kan du träna hela kroppen. Inga vikter krävs, eftersom den egna kroppstyngden utgör motstånd.

Går det att förena styrke- och konditionsträning?

– Det går om du tränar så att du får en pulsökning över en längre tid. Men rör på dig också! Är du tung kan det vara lämpligt att jogga länge men långsamt eller bara promenera i vacker natur. Då blir träningen lustbetonad.

Pulsklocka ett bra hjälpmedel

Många motionärer tränar med för hög puls.

– Köp därför en pulsklocka! råder Magnus. Den kostar runt tusenlappen och visar kontinuerligt din puls under träningen. Då kan du enkelt anpassa träningsintensiteten utifrån dina egna förutsättningar.   

– Ät allt men inte alltid, säger bantningsprofessorn Stefan Rössner. Magnus håller med.

– Att äta skräpmat vid enstaka tillfällen gör ingen skada. Men sträva efter en balanserad husmanskost enligt tallriksmodellen och ät mycket frukt och grönt! Elementära insikter i fysiologi och näringslära kan vara bra att ha, så att du till exempel vet vad som är kroppens bränsle och vad som är dess byggstenar. När du bantar är det fettet du ska bli av med och inte muskelmassan. Så styrketräna, säkerställ ett tillräckligt proteinintag och ät en lagom mängd långsamma kolhydrater varje dag! Då blir det också lättare att hålla en jämn blodsockernivå.

Magnus Samuelsson är medförfattare till boken "Stark", utgiven av Idrottsförlaget. Där står: "Genom att finna det roliga i din träning står glädjen i centrum och en vältränad kropp blir en trevlig bonus".

Ett ökat välbefinnande, bättre tankeskärpa och mera "vardagsork" är andra, minst lika viktiga, fördelar.