Det finns goda vetenskapliga belägg för att bukfetma ökar risken för en mängd olika sjukdomar, som exempelvis stroke, hjärtinfarkt och typ 2-diabetes, olika cancerformer samt demens och Alzheimers sjukdom. Det här gäller inte bara överviktiga män. Bukfetman är farlig även för smala personer med en kula mitt på.

– Nyligen har det kommit studier som även kopplar bukfetma till depression, berättar Mai-Lis Hellénius, professor vid Karolinska institutet och överläkare på Livsstilsmottagningen, Hjärtkliniken, Karolinska universitetssjukhuset.

Solklart tecken som avslöjar om du ligger illa till – ditt midjemått.

Fettet är som en energireserv som det lätt lossnar fettsyror ifrån. Det produceras också så kallade cytokiner i bukfettet som påverkar hjärnan så att vi mår sämre vilket alltså kan leda till depression.

Innan hjärt-kärlsjukdom eller typ 2-diabetes är ett faktum finns det ett förstadium, kallat metabolt syndrom, med stigande blodfetter, förhöjt blodsocker och ökat blodtryck. De här värdena kan du inte se själv men det finns ett solklart tecken som avslöjar om du ligger illa till – ditt midjemått.

Är du i riskzonen?

Forskningen har länge konstaterat att svenskar går upp i vikt, men det är framförallt midjemåttet som ökar. Som tur är är det enkelt att kontrollera om du har en mage som kan var skadlig.

–Midjemåttet är väldigt enkelt att mäta med ett vanligt måttband. Man har sett i många studier att riskerna som är relaterade till bukfetma ökar ganska mycket om man har över 94 centimeter i midjemått. Har man en midja på över 102 centimeter ökar riskerna kraftigt, berättar Mai-Lis Hellénius.

Det viktigasteär att röra på sig mer i vardagen

Efter att män fyller 35 så är med mer regel än undantag att midjemåttet ökar. Därför menar Mai-Lis Hellénius att man bör sätta in stöten tidigt. Om du befinner dig i riskzonen finns det en mängd saker du kan förändra i ditt liv för att förebygga problemet.

– Det viktigasteär att röra på sig mer i vardagen – vi sitter still alldeles för mycket idag. Motion är självklart för de flesta idag men vi behöver också resa oss från skrivbordet och stå upp mer på jobbet. Skillnaden i förbränning är tre gånger så stor om du sitter som om du står, säger hon.

Kontemplera kosten

Nästa steg är att fundera över matvanorna. Många ägnar sig åt ett ständigt småätande idag och det tillsammans med snabba kolhydrater, mättade fetter och transfetter från mejeriprodukter och korv gör att magen blir rundare snabbt. Mai-Lis tips för att hålla omfånget stånget är att äta mer av de nyttiga fleromättade fetterna som finns i lax, avocado, mandel, nötter och olja samt att tänka på tallriksmodellen.

– Svenska män har också på tok för lite grönsaker på tallriken. Sallad och morötter löper stor risk att konkurreras ut av potatis och fläsk. Problemet blir dels att man får i sig mer onyttigt fett, dels att man går miste om nyttiga fibrer, antioxdanter och vitaminer.

Svenska män har också på tok för lite grönsaker på tallriken

En tredje åtgärd du kan vidta är att försöka minska stressen i ditt liv. Under långvarig stress bildas stora mängder av stresshormonet kortisol som vid höga halter bidrar till bukfetma. Här är det viktigt att prioritera sömnen som är kroppens naturliga återhämtningsperiod.

– Även motion är en fantastisk stressmedicin och har mycket goda effekter för hälsa och välbefinnande. Motion är så viktigt att det faktiskt är bättre att vara en lite rund person som rör sig mycket än att vara smal och stillasittande.