Närmare hälften av de svenska männen är överviktiga och 14 procent lider av fetma, som kan ge allvarliga sjukdomar. Enligt Paolo Roberto mår inte den genomsnittliga svenska mannen bra, rent fysiskt.

– Nej, och dessutom stämmer inte den svenska självbilden när vi talar om hur mycket vi tränar.

I början fick jag en del skit för min metod

I genomsnitt tränar svenskarna två gånger i veckan men faktum är, när man gjort studier med pulsklocka till exempel, att bara en procent får upp pulsen i mer än en halvtimme per dag.

Grunden för Paolos egen träning är 15 minuter om dagen och att effektiv och smart träning är nyckeln till resultat- och bättre hälsa.

– I början fick jag en del skit för min metod men forskning visar, nu senast i Journal of Sports Medicine, att det räcker till och med med sju minuters högintensiv cirkelträning, för att hålla formen. Visst, för en grundhälsa räcker en rask promenad på 30 minuter, men man behöver träna smidighet och stryka också.

Effektiv träning

Det behöver inte ta hela dagen. Dessutom behöver man varken redskap eller gymkort, anser Paolo.

– Har du inte 15 minuter att lägga på din kropp är det dags att se över hur man prioriterar i livet. Man har ju bara en kropp och sköter man inte den så blir livet svårare.

Tränar man hemma, med sin kropp som redskap, då upphör alla ursäkter, anser han.

– Och så tycker jag att killar och tjejer borde byta träningsmetoder ibland. Killarna skulle köra mer löpning och yoga och tjejerna tyngre vikter.

Målbilden viktig

När man frågar människor varför de tränar svarar de ofta lite diffust att de vill bli hälsosammare och gärna se snygg ut. Enligt Paolo är det viktigt att fråga sig själv varför man tränar.

– Utgångsläget är frågan: Varför tränar jag? Och får man inte de resultat man vill nå får man fråga sig själv om metoden är rätt. Målbilden är otroligt viktig men lika viktig är planen. Ett mål utan en plan är bara en dröm. Sätt upp en bild på en sund kropp på kylskåpet, och visualisera flera gånger om dagen, det är jätteviktigt, säger han.

Rätt mängd kost

Och på tal om kylskåp. Man får inte glömma att kosten är den största biten, för ett hälsosammare liv. Det handlar inte så mycket om vad vi äter utan om hur mycket.

Kosten är 70 procent. Som det är nu äter vi för mycket

– Kosten är 70 procent. Som det är nu äter vi för mycket. Tallriksmodellen är världens mest underskattade metod. En fjärdedel kolhydrater, en fjärdedel protein och hälften grönsaker, så är du i mål.

Och unna dig något gått då och då.

– Om du äter hälsosamt fem dagar i veckan kan du äta den där goda bullen till helgen. För den bullen är mycket godare, än bullarna du äter varje dag, jag lovar!