Forskningen visar att med rätt mat och fysisk aktivitet kan vi förebygga ohälsa - och det är aldrig för sent att förändra sina vanor. Utifrån resultaten från den samlade forskningen ser man att livsstilen betyder betydligt mer för hälsan är vi tidigare trodde. Det har kommit många studier på levnadsvanor under det senaste decenniet och de visar att de delar i vår livsstil som betyder mest är mat, rörelse, nikotin och stress. I Sverige har vi i vissa avseenden fått en mer ohälsosam livsstil under de senaste åren. Svenskarna äter sämst i hela norden.

- Vi koncentrerar oss på en sak i taget och nu är vi rädda för socker men animaliska fetter och köttkonsumtionen ökar. Mat är otroligt komplext och vi människor måste äta väldigt varierat, säger Mai-Lis Hellénius.

Sund livsstil

En sund livstil kan beskrivas som en pyramid där basen vilar på fysisk aktivitet. Därefter kommer ett stort grönt fält med mycket grönskar, frukter, baljväxter, nötter och vegetabiliska oljor, bara 10 procent av svenskarna äter tillräckligt med grönsaker. Nästa steg består av mat från havet som fisk och skaldjur som följs av kyckling och mejeriprodukter. På toppen finns en liten köttbit och en liten lösgodis.

- De allra flesta äter för mycket animaliska livsmedel i Sverige. Utgå från grönsakerna när du lagar mat och addera eventuellt fisk, kyckling eller kött utifrån det, säger Mai-Lis Hellénius.

Vi äter för lite nyttiga vegetabiliska fetter och fiskfetter och för mycket animaliska.

Det är stor skillnad på olika kolhydrater och olika fetter. Ett päron är en fiberrik frukt som kan innehålla upp till fem sockerbitar. Men, päronet innehåller till skillnad från rent socker också vitaminer, fibrer och antioxidanter vilket ger det ett lågt glykemiskt index. Motsvarande sockermängd i godis ger bara en snabb blodsockertopp. Samma sak gäller med fetter, vi äter för lite nyttiga vegetabiliska fetter och fiskfetter och för mycket animaliska.

Matpyramid från boken Livsviktigt!Att äta rätt kan förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, 9 av 10 infarkter kan förebyggas med rätt livsstil. 

- På Island lyckades man sänka antalet infarkter med 80 procent genom en nationell kampanj i samarbete med hälso- och sjukvården. Vi har också lyckats bra i Sverige, men nu finns oroande trender, berättar Mai-Lis Hellénius.

 

 

 

 

Illustration från boken Livsviktigt - mina bästa råd för ett långt friskt liv

Korta råd:

  • Bryt stillasittandet, sträck på benen en gång i halvtimmen
  • Tänk tvärt om, utgå från det gröna och lägg till
  • Ta trappan! Finns överallt och ger bra träning
  • Var inte rädd för kolhydrater eller fett. Välj smart
  • Priotera sömnen - vuxna behöver också en godnattstund för att varva ner