En okunskap samt fel attityder hos omgivningen är några av de bakomliggande orsakerna till detta.

– Ofta tas inte barnen på allvar av skolpersonal och kompisars föräldrar, något som gör att de känner sig otrygga, förklarar Gunilla Hedlin, barnläkare och professor i barn- och ungdomsallergologi vid Karolinska institutet.

Blir funktionsnedsättande

Det är i synnerhet pälsallergi, födoämnesallergi samt astma som utgör funktionsnedsättningar och sociala handikapp hos barn.

– Barn som har astma måste förmedicinera innan de kan delta i fysiska aktiviteter, vilket ibland slutar med att de i stället gör stillsamma saker för att slippa anstränga sig, fortsätter Gunilla Hedlin.

– Handlar det om pälsdjursallergi kan det vara svårt att följa med på vissa skolutflykter eller att gå hem till kompisar som har pälsdjur. Detta kan kännas ännu krångligare då pälsdjuren i många familjer är viktiga familjemedlemmar, allergin uppfattas därför som en kränkning.

Oro vid måltider

Att inte ha möjlighet att äta samma mat som sina kompisar är också något som väcker uppmärksamhet. Dessutom kan det vara svårt att förlita sig på att den som har lagat maten verkligen har koll på vad som finns i den.

– De drabbade barnen går runt med en existentiell funktionsnedsättning eftersom det råder en oro över att något de utsätts för ska framkalla en svår allergisk reaktion. Denna oro finns även hos föräldrarna. Man kan jämföra det med att bo vid en hårt trafikerad väg och behöva släppa iväg sitt barn varje dag utan att någon kan gå med, konstaterar Gunilla Hedlin.

Vad kan då göras för att barnen ska få en drägligare vardag och inte känna sig utpekade och annorlunda?

– Förutom att vi inom sjukvården kan fortsätta vårt arbete och vår forskning för att ta fram fler behandlingar som kan förebygga och lindra allergier så handlar det om samhällets attityder. Precis som att skolor anpassar sina lokaler och miljöer efter rörelsehindrade måste de anpassas efter barn med astma- och allergibesvär. Barnen ska inte känna att de krånglar till det bara för att de har en allergi, skolan måste i stället ligga ett steg före och känna till allergin för att sedan anpassa det som görs efter den.