Vilka är dina rutiner kring kost?

För att må bra behöver jag äta regelbundet vilket innebär frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Till frukost, lunch och middag samt klockan 20.00 tar jag min medicin.

Mina måltider anpassas efter nivån på träningen jag utövar. Jag behöver även träna regelbundet för att må bra. Jag har lärt mig att på förmiddagen kan jag utöva lättare fysisk aktivitet och tuffare träning passar efter jobbet vilket blir 3-4 gånger veckan.

 

Några övriga rutiner i vardagen?

Jag cyklar till- och från jobbet året runt. I början när jag fick min diagnos kollade jag alltid mitt fastevärde, men idag kollar jag det endast ibland, mest när jag känner att jag inte mår bra.

"Att ha diabetes innebär att ha kontroll."

På söndagarna lagar jag storkok så jag har matlådor för hela kommande vecka för att minimera att inte falla för frestelser och för att det är enkelt att plocka fram efter träningen. Jag tänker på vad jag äter och dricker. Eftersom jag får hjärtklappning och feberkänning när jag äter/dricker mycket kolhydrater blir det ett enkelt val att till exempel inte dricka alkohol. Detta även för att inte tappa kontrollen. Att ha diabetes innebär att ha kontroll.

 

Vilken är din största utmaning?

Att minimera stress och möta fördomar/okunskap. Jag övar på att få in mer återhämtning i min vardag. Många faktorer påverkas blodsockret och stress är en av dessa.

Jag har jobbat mycket med mig själv med bland annat stresshantering och haft stor hjälp av kurator. Jag har gått från att skämmas över att ha diabetes till att acceptera och engagera mig, och vill nu hjälpa andra unga vuxna.