Dyrbar tid går åt till förberedelser inför varje operation - tid som borde läggas på patienterna. Lösningen finns i ett färdigpackat sterilt operationsset. Inför varje operation måste personalen plocka ihop alla sterila instrument och engångskomponenter, ta in dem i operationssalen, öppna alla enskilda förpackningar och förbereda inför operation. För att minska ledtiderna och dessutom förebygga postoperativa infektioner har Mölnlycke tagit fram ett kundanpassat set.

"När operationen ska utföras räcker det med att personalen hämtar ett set, öppnar det och lägger fram alla steriliserade komponenter"

– Det kan vara allt mellan 20 till 100 komponenter som ska samlas ihop vilket är ett väldigt tidskrävande jobb. För att råda bot på det levererar vi ett färdigpackat sterilt operationsset med alla de engångskomponenter som behövs för det specifika ingreppet. När operationen ska utföras räcker det med att personalen hämtar ett set, öppnar det och lägger fram alla steriliserade komponenter som är klara att användas, förklarar försäljningschefen Andreas Hellman.

 

Fördelarna med det kundanpassade setet är många.

– En känslig punkt vid operationer är att undvika att få infektion i såret. Är det bara en förpackning som behöver öppnas är risken mindre för kontaminering. Dessutom blir uppdukning mycket snabbare vid akuta fall.

Andreas menar att om man utnyttjar operationssalarna på ett mer effektivt sätt leder det till att fler operationer kan genomföras vilket i sin tur leder till minskad övertid och snabbare patientgenomströmning. En annan fördel är såklart patientaspekten.

"Med kortare ledtider mellan operationerna får personalen mer tid över till att fokusera"

– Med kortare ledtider mellan operationerna får personalen mer tid över till att fokusera på operationerna och att ta hand om patienterna. I slutändan handlar det om att personalen kan ge bättre vård till fler patienter, berättar marknadschefen Per-Olof Olsson.

Mölnlycke har ett brett utbud av engångsartiklar, en av dessa är silikonbaserade förband som de var först med att utveckla.

– Förbandet stör inte sårläkningen och kan tas bort smärtfritt. Det behöver inte bytas ut varje dag utan det kan sitta kvar i upp till 14 dagar. Silikonet har även visat sig ha en positiv verkan på att undvika ärrbildning.

 

Doktorer

 

Egen produktion

Mölnlycke invigde 2017 en ny fabrik i Tjeckien som fördubblat deras kapacitet att försörja den europeiska marknaden med färdigpackade operationsset. Det innebär bland annat att de kommer att ha Europas största ETO (etylenoxid) steriliseringsanläggning. Det egna utbudet av engångsartiklar i kombination med komponenter från externa leverantörer innebär att Mölnlycke kan säkra att allt som behövs vid operation finns i de olika specifika operationsseten. Alla komponenter sampackas i deras egna fabriker.

"Vi vill vara ute hos kunderna och arbeta tillsammans med dem"

– Det är ingen skillnad på en operationsrock inom öron-näsa-hals jämfört med en annan specialitet, däremot kan man inte ha samma uppdukning på patienten inom alla områden. Vi erbjuder allt som går att lägga i ett set, det är kunden som bestämmer vad som ska vara i, förklarar Per-Olof.

Mölnlycke har erbjudit kundanpassade set i över tjugo år, vilket betyder att de samlat på sig en bred kunskap kring vad som krävs för att kunna leverera en smidig och enkel lösning till deras kunder. Totalt görs 65 procent av alla ingrepp idag i Sverige med kundanpassade set.

– Vi har skapat en erfaren och kunnig organisation och vi har valt att ha många säljare som kan stötta vid inlärning av komponenter, ge information, service och support. Vi vill vara ute hos kunderna och arbeta tillsammans med dem, säger Andreas.

 

Forskare med mikroskop

 

Digital lösning

Mölnlycke vill vara med och driva utvecklingen framåt genom nya digitala lösningar som kan optimera vår sjukvård. Digitaliserade verktyg gör att vården får bättre koll och bättre transparens på vad de köper in.

"Vi tror att det här kommer att utvecklas stort"

– Vi erbjuder managementverktyg i digital form, en digital kundportal, som bland annat tillhandahåller information om de set man har och vilka komponenter man kan lägga till eller ta bort. Vi tror att det här kommer att utvecklas stort och vi ser att vården redan nu väljer alltmer att gå den vägen, förklarar Per-Olof.

 

Ett samarbete för att optimera vården

Ska man lyckas som leverantör av engångsprodukter och kundanpassade set måste man tillsammans med vården ta reda på vilka kundens utmaningar är, vad det enskilda sjukhuset har för mål, hur man kan hjälpa till inte bara med en enskild produkt utan hur man kan bidra med en totallösning.

– Det handlar inte om att bara vinna en upphandling, vi måste även vara långsiktiga i vårt arbete. Hur kan vi addera värde till våra kunder och hjälpa dem att bli ännu bättre? Det tror vi är ett måste, förklarar Per-Olof.