Detta gäller framförallt produkter för engångsbruk. Flytten ner till Malmö 2000 bidrog dock inte bara till en ny adress för företaget; det innebar även en start på en fantastisk framgångssaga.

– Från att ha varit en relativt liten spelare med ett tiotal ÖNH-produkter på den nordiska marknaden innebar flytten till Malmö ett helt nytt kapitel, med ny strategi och tillskott av ny kompetens. Det var i stort sett bara vd:n som var densamma, berättar Mathias Holmgren, produktchef på Mediplast. 

 

Brett sortiment

Idag erbjuder Mediplast ett brett sortiment av både egna produkter samt produkter från utvalda och välkända leverantörer. De verkar inom åtta stora huvudområden där Öron-Näsa-Hals (ÖNH) är ett av dem, sedan över hela 45 år tillbaka. 

"Vi satsar på ytterligare tillväxt för behovet av engångsprodukter växer."

– Genom våra engångsprodukter för ÖNH kan läkare alltid ha högkvalitativa, sterila produkter på hyllan, vilket minskar risken för ”cross infections”, men framförallt är både kostnadseffektivt och tidsbesparande, säger Mathias Holmgren.

Från att ha endast ha funnits på den nordiska marknaden fram till 2000 har företaget blivit världsledare inom sitt område; kunderna återfinns i hela 35 länder utanför Norden, runt om i hela världen.

– Sagan är dock inte slut än, vi satsar på ytterligare tillväxt för behovet av engångsprodukter växer. Genom att erbjuda hög kvalitet till rimliga priser kan fler vårdgivare erbjuda säkra och effektiva ÖNH-undersökningar, avslutar Mathias Holmgren.