Akne, insektsbett och förkylning. Det är några åkommor som kan kräva läkarvård men där det inte alltid är nödvändigt att träffa en doktor fysiskt. Via en app, som lanserades tidigare i år, kan man nu snabbt få läkarvård via ett videosamtal. Därmed slipper man att planera om dagen och köa i flera timmar på en akutmottagning. 

Ökar tillgängligheten till vård 

– Digitala vårdcentraler förbättrar och ökar tillgängligheten till vården. För patienten innebär det att man snabbt och enkelt får vård oavsett var man befinner sig någonstans i världen. Det är enklare för både patienten och den behandlade läkaren, säger Josefin Landgård som är vd och en av grundarna till appen KRY som har sitt säte i Stockholm.

Smartphone och surfplatta 

– Det räcker med att man har en dator, surfplatta eller en smartphone och internetuppkopling för att kunna använda tjänsten. På så sätt är patienten friare och kan styra över sin tid. Kvinna

 Tanken med tjänsten är att den ska vara ett snabbt och enkelt alternativ till primärvården. Här får man läkarsamtal, diagnos och recept eller remiss om det behövs. Målet är att patienten ska få vård inom en halvtimma eller till och med snabbare. Ett läkarbesök tar 15 minuter och man bokar en tid genom att logga in med mobilt bank-id och sedan beskriva vilka symtom man besväras av. Ett slags symtomprogram läser sedan av för att säkerställa att besvären går att behandla digitalt. Efteråt kan patienten själv utvärdera och sätta betyg på hur men upplever mötet. 

Nöjda kunder 

– Det har visat sig att våra kunder är väldigt nöjda, säger Josefin Landgård. Vi har ett betygsystem från 1-5 och i våra utvärderingar ger patienterna oss 4,9 i snitt. Det är bra.   

Intresset för virtuella vårdcentraler har ökat den senaste tiden och Josefin Landgård tror att ännu fler kommer att få upp ögonen för alternativet framöver. 

– Det här är framtidens vård och den är helt på patientens villkor. I framtiden tror jag att 30-50 procent av alla vårdmöten kommer ske digitalt