På Hörsellinjen surrar det av telefonsamtal och tangentbordsknatter mest hela dagen. Ena stunden ringer Kerstin och frågar hur hon kan övertala maken att söka hjälp för sina hörselproblem. Sedan mailar Bengt och vill veta om dottern har rätt till hörslinga i skolan. Och så undrar Marianne vilka hörapparater som är bäst.

Det finns ungefär 1,4 miljoner hörselskadade i Sverige

Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund (HRF). Här jobbar professionella hörselrådgivare med egen erfarenhet av hörselskador. De följer den aktuella utvecklingen inom hörselområdet och försöker ge snabba, konkreta svar på det mesta, till såväl hörselskadade och anhöriga som arbetsgivare, skolpersonal, kommuner med flera. Hos Hörsellinjen är ingen fråga för liten, ingen fråga för stor.

Det finns ungefär 1,4 miljoner hörselskadade i Sverige – framför allt personer med hörselnedsättning och tinnitus, men också ljudöverkänslighet, Menières sjukdom och andra diagnoser. De flesta har inte haft kontakt med hörselvården och många har ingen aning om vad det finns för möjligheter och vart de kan vända sig för att få hjälp. Att kontakta Hörsellinjen är ofta första steget mot ett bättre liv.

Många känner lättnad över att kunna vända sig till Hörsellinjen

Hörsellinjen har fått allt större betydelse som oberoende rådgivare. Sedan några år tillbaka drivs nämligen större delen av hörselvården i Stockholms län av företag. De är auktoriserade att prova ut hörapparater på uppdrag av landstinget, till en patientavgift på 600 kronor. Ändå uppmanas de flesta patienter att istället köpa hörapparater privat, ibland till dryga kostnader på flera tusen, eftersom det är mer lönsamt för företagen.

Denna utveckling har gjort att många känner lättnad över att kunna vända sig till Hörsellinjen – en verksamhet som inte styrs av ekonomiska intressen, utan bara har fokus på den enskildes bästa.